Project Description

Loodsboot 1

De modelbouwers en vooral Paul Van Breedam werken al een paar jaar met engelengeduld aan een model naar een loodsboot die in 1902 werd getekend en gebouwd op de werf van Van Damme te Baasrode.

Deze dandy-cutter voer vanuit Oostende naar zijn kruispost Wielingen, waar men aankomende schepen bemande met een loods. Van de schepen die van Vlissingen kwamen werd de zeeloods dan weer afgehaald met een vlet, uitgerust met roeiriemen. Naast een schipper en zes matrozen vertoefden gewoonlijk drie loodsen aan boord al naar gelang de trafiek van de zeeschepen… Gewoonlijk vertoefde het schip 20 dagen op de kruispost, totdat het ter plaatse afgelost werd door een andere loodsboot. Vervolgens bleef het vijf dagen in de haven van Oostende liggen. Loodskotters zijn over het algemeen snelle schepen. Koperen platen onder de waterlijn op de romp aangebracht  beschermden het schip tegen aangroei van wieren, die een nadelige invloed op de snelheid van het schip uitoefenden.

Met veel zin voor historische correctheid en precisie hebben de modelbouwers gezocht naar de juiste kleuren die de romp van dit schip zou gehad hebben. De schilderijen van John Henry Mohrmann (1857-1916), een scheepsportrettist waarvan met zekerheid is geweten dat hij in 1905 in België kwam schilderen, tonen de loodsboten in een zwarte kleur met een grijsachtige tint onder de waterlijn.

Zodus is de romp van het model opnieuw geschilderd. Maurice Kaak heeft er een satijnvernis bovenop gezet, eerder mat dan glanzend.

Het constructieplan is opgenomen in het boek Zeilen tussen land en zee van Jacques Leblanc en Freddy Philips.  Alleen verwijst men op blz 76 naar Maurice Kaak ……